Vörös Szőnyeg

Utolsó kommentek:

Buri Don Marcello 2017.07.18. 23:54:08

@Terézágyú: Valóban, rengeteg ilyen készült. Volt, amit be is tiltottak. Ahogy később, Kádár alatt is. Ha félreérthető lettem volna, egy pillanatig nem fogom védeni sem a harmincas, sem az ötvenes éveket, végképp nem a kádárizmust. Ugyanakkor olyan szintű állami cenzúra és szabadságkorlátozás se előtte, se utána nem volt a magyar filmtörténetben, mint Rákosiék alatt. Mindössze erre próbáltam célozni.

Ami pedig a kivándorlást illeti, pontosítok: az I. vh. utáni zűrzavar folytán is külföldre kényszerült a hazai filmes elit, aztán a II. vh. előtt is, ami a háború alatt történt, gondolom, nem kell hosszan ecsetelni, és utána is szép számmal menniük kellett, vagy nem térhettek haza a negyvenes évek végétől kibontakozó új rendszerbe. Persze ez nem csak a filmszakmára igaz. A téma szempontjából a lényeg az, hogy a háború, a holokauszt és később a kommunizmus miatt rengeteg tömegfilmes (rendezők, színészcsillagok stb.) elmenekült és/vagy nem térhetett haza, így a tömegfilmes hagyományokat nem volt kinek tovább örökítenie.

Bejegyzés: Miért készül ilyen kevés jó magyar tömegfilm?

Terézágyú 2017.07.18. 10:38:20

"Később a szocializmus kísérletet tett minden társadalmi-politikai és kulturális hagyomány eltörlésére, és ha másban nem is, ebben azt lehet mondani, hogy jelentős eredményeket ért el. A Rákosi-korszak elsöpörte az imperialistának vélt műfajokat és új zsánert állított a helyébe, a tiszavirág életű termelési filmet. Az ártalmatlannak gondolt vígjáték mellett a krimi és a melodráma sem tűnt el a hazai film térképéről, ugyanakkor a szórakoztató funkció mellett ezek is propagandisztikus célokkal telítődtek (ld. az Állami áruház szocialista népnevelő jellegét). Mindeközben a korábbi filmes elit nagy része (pl. Székely István, Tóth Endre, Páger Antal, Kabos Gyula) kénytelen volt elhagyni az országot a negyvenes-ötvenes évek rezsimjei alatt."

Na, ennek fuss neki még egyszer, hogy melyik filmes mikor hagyta el az országot, melyik rezsim miatt...

Mellesleg: "ugyanakkor a szórakoztató funkció mellett ezek is propagandisztikus célokkal telítődtek (ld. az Állami áruház szocialista népnevelő jellegét)"

A Horthy-rendszer alatt is rengeteg film készült propagandisztikus céllal. Vagy általános, vagy konkrét propagandával.

Bejegyzés: Miért készül ilyen kevés jó magyar tömegfilm?

Serrin 2017.07.17. 15:47:47

Saját meglátásom:
2 féle filmet csináltak az elmúlt kb. 25 évben, ez egyik a művészfilm, a másik a szórakoztató, avagy a legtöbb esetben prolifilm.
Ezekből 1-1 kicsit jobban sikerült (amiket fenn láttam is említeni), de a többség vagy negatív visszhangot kapott (Lásd bármi, amiben Bajor Imre szerepelt), vagy nem is tudunk róluk, ami nem baj.

Szerintem alapvetően az a baj, hogy nem képesek a készítők egyik kategórián sem túllépni. Ha komolyabb filmet akarunk, akkor a többség nem fogadja be, ha nem szórakoztatni akarnak, akkor meg nézhetetlen blődség lesz...

A pénz is probléma (lásd a hurok elején az utcát, ami egy gyárudvarnak tűnik inkább), de ha tényleg jó ötletből, meg forgatókönyvről, meg stábról, illetve színészekről van szó, akkor ez elvileg kevésbé gond.

Bejegyzés: Miért készül ilyen kevés jó magyar tömegfilm?

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2017.07.15. 21:24:50

@Duplaxiii: én egyenesen odáig merészkednék, hogy a mai CGI blockbusterek többé nem filmek, hanem pusztán látványos tech-demók némi dramaturggal

Bejegyzés: Hitchcock - „The Master of Suspense” (1. rész)

Duplaxiii 2017.07.13. 12:25:06

Egyébként Hitchcock remekül igazolja, hogy az ötlet a lényeg, nem a technika!
Több olyan film is van, ami az eredeti változatukban minden átvisznek, pedig a kor technikája ezt nem is igazán támogatta. A mai remake filmek pedig a legjobb technikával is csak B kategóriás tömegművek.
(Világok háborúja - Világok harca, Aznap, amikor a Föld megáll - Amikor megállt a Föld)
Szóval Hitchcock igazolás arra is, hogy a filmművészet nem cgi meg hanghatás.

Bejegyzés: Hitchcock - „The Master of Suspense” (1. rész)

Duplaxiii 2017.07.13. 12:19:26

Nincs mit mondani, egy klaszikus alapról van szó.
Vannak mások is más területeket, Fellini, Kubrick vagy Edwards. Mindek volt egy olyan saját "stílusa", ami miatt akármit rendezhettek, az egyedi és örök maradt!
Annyit talán pontosíthatnánk, hogy a felsoroltakat Hitchcock nem kitalálta, hanem a kor fimművészetében először alkalmazta.
Valójában a minőségi krimik írott halmazából tudta ezeket a filmjeiben zseniálisan megjeleníteni.

Bejegyzés: Hitchcock - „The Master of Suspense” (1. rész)

covert 2017.07.11. 10:53:24

Alapmű! Még a plakátot is elloptam a moziból, annyira tetszett.

Bejegyzés: For brothers everywhere

politologus · http://politologus.blog.hu 2017.07.09. 20:51:52

Van valami abban, amit itt Drednaught (elég jó tollal) írt, de ezeket a problémákat szinte bármelyik filmben fel lehet fedezni. Ilyenkor beugrik az irodalomból a realizmus és a naturalizmus párosa, és azok kritikája a 19. századból: Igaza van e két stílusirányzat képviselőinek, hogy a társadalom rejtett mozgatóit kendőzetlenül be kell mutatni, de a kritikusoknak is, miszerint csupán a mocsok folyamatos adagolása ugyan mennyivel valóságosabb?

Bejegyzés: Elmondom, hogy miért briliáns film a La La Land

Buri Don Marcello 2017.07.09. 20:34:32

@Sütemény1975: Ezért is volt jó választás szerintem Hemmings vagy Sydow, akik maguktól is nagyot alakítanak. Bár nem is biztos, hogy ez a lényege egy Argento-filmnek. Köszi, hogy írtál.

Bejegyzés: Dario Argento öt legjobb filmje

Buri Don Marcello 2017.07.09. 20:32:39

@Duplaxiii: Örülök, ha tetszik! A pc térnyerése és annak pozitív vagy negatív következménye szerintem is fontos szempont, de ez nem annyira a filmtörténeti korszakoláshoz köthető. Egyébként sokak szerint a nyolcvanas, mások szerint a kilencvenes évek végétől már Új Új-Hollywoodról beszélhetünk. És mint ennek az érának, valóban lehet egy fontos jellemzője, amit írtál. Legalábbis szerintem. Köszi, hogy leírtad a véleményed.

Bejegyzés: Új-Hollywood húsz legjobb filmjelenete (1. rész)

Buri Don Marcello 2017.07.09. 20:28:32

@politologus: mivel a Nagyítás még Angliában forgott és inkább az európai modernizmushoz köthető, mint Új-Hollywoodhoz (feltéve, hogy Új-Hollywood része a Hollywoodi Reneszánsz, vagyis az amerikai újhullám - én így gondolom), nem szerepel a listán egy jelenete sem. Ugyanakkor jó felvetés, valóban a Nagyítás kiváló és jelentős film és mint koprodukció, részben köthető Hollywoodhoz is. Az előbb ismertetett okok miatt azonban most nem foglalkozom vele. Inkább a Zabriskie Point vagy a Foglalkozása: riporter köthető Hollywoodhoz Antonionitól. Számtalan ikonikus jelenetükkel együtt. De hogy kiké a többi a helyezés, még nem modhatom el... :-)

Bejegyzés: Új-Hollywood húsz legjobb filmjelenete (1. rész)

politologus · http://politologus.blog.hu 2017.07.09. 20:15:33

Nem rossz! Már most megjósolom, hogy lesz itt még Antonionitól a Nagyítás akár két jelenete is.

Bejegyzés: Új-Hollywood húsz legjobb filmjelenete (1. rész)

Drednaught 2017.07.09. 19:53:31

@Online Távmunkás: Ezt értem és nincs is vele baj, ahogy a pornó műfajban általában sem a forgatókönyv a lényeg, de a film üzenete, a szereplők értékrendje, a női elvárások égig való boostolása, az abnormális idealizálás ritka irritáló volt.

Viszont a film számomra egy jó szűrő. Nem tudnék olyan nővel kezdeni, aki odavolt ezért a szarért.

Bejegyzés: Elmondom, hogy miért briliáns film a La La Land

Duplaxiii 2017.07.09. 19:44:58

Pici pontosítás: Az új Hollywood korszak ma már nem tart!
kb. 10-15 év lett vége és azóta a világban jól ismert PC alapú Hollywood van.
Most, ebben az új korszakban szándékosan készülnek rekame-hegyek egyes társadalmi csoportok miatt.
Régen a remake nem csak a téma újragondolást jelentette, hanem az új korosztály színészideáljai miatt is.
Most viszont van klasszikus pókmeber, zsidó pókember van női szupermen, néger meg női starwars főszereplő és így tovább. ma sorozatok készülnek csoportoknak.
És ez, amit írtam nem pejoratív, hanem marketingalapra rávilágítás.
Ma nem csak a pénz miatt gyártanak filmeket Hollywoodban, hanem a felmerülő PC elvek miatt, mert KI KELL ELÉGÍTENI az új igényeket. Például a mai lmbxyzzs közösség nem fogad el egy macsó fehér heteró szupersztárt! Neki egy mekik megfelelő, az ő értékrendjének megfelelő főszerplő kell és Hollywood teljesíti.
Az "új" Hollywood még fehér-zsidó-fekete háromszögben működött... Ma ez már nem megszámolható szögű folyamat.
.
Ja a poszt nagyon jó!

Bejegyzés: Új-Hollywood húsz legjobb filmjelenete (1. rész)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.07.09. 19:44:36

@Drednaught: Ez musical, ebben a műfajban a forgatókönyv sokadrangú tényező...

Bejegyzés: Elmondom, hogy miért briliáns film a La La Land

Lector Oris 2017.07.07. 23:54:21

Hááát, jó időtöltést azoknak, akik ezeket nézegetik. :-)))

Bejegyzés: Dario Argento öt legjobb filmje

shitgun 2017.07.07. 22:27:23

Én több Argento filmnek is nekiálltam, egyet se fejeztem be, nézhetetlen szemetek. Lehet, hogy valamiféle filmtörténeti érdekességük van, de kurva szarok. Argento egyetlen értékelhető teljesítménye a lánya, aki ugyan ócska színész, de jó csaj.

Bejegyzés: Dario Argento öt legjobb filmje